IMPORTANT!

 

ACEST SITE BRÂNCUȘI ESTE O ARHIVĂ!

 

Dacă unele link-uri nu mai sunt active, înseamnă că acel site s-a închis între timp.

Pentru site-urile „www.semanatorul.ro” încercați înlocuirea legaturii în bara de adrese cu „www.tismana.ro/semanatorul/”

 

CONSTATIN BRÂNCUȘI

Adevăr, legendă și dezinformare

Anul trecut (2009) au apărut pe rețeaua Internet o serie de scrisori (e-mail-uri) având la origine textul „Adevărul despre operele lui Brâncuși”. Semnate uneori de prieteni, alteori de verișori sau nepoți ai doctorului Traian Stoicoiu din Târgu Jiu, prieten cu Brâncuși, emigrat în Lumea Nouă, toate scrisorile bazându-se pe textul de mai jos, cu precizarea de „a fi dat mai departe”.

„Am aflat de la un doctor de aici, care acum este mort (a murit in 1999) si care a locuit lânga Tg.Jiu. Parintii sai au fost directori la scolile din Tg Jiu: cea de baieti si cea de fete.

Tatal sau, Matei Stoicoiu, a cumparat o casa chiar in Tg.Jiu ca sa fie aproape de scoala. Intr- o vara, când se plimba prin parcul dela Tg.Jiu l-a intâlnit pe Brâncusi in parc. Ei se cunosteau, caci fusesera colegi in clasele primare.

L-a intrebat de ce a venit, iar el a spus ca a venit ca sa cerceteze locul in parc, unde sa amplaseze niste monumente, care au fost comandate in memoria eroilor din primul razboi mondial. Apoi Matei i-a spus ca o sa-i faca cunostiinta cu fiul sau, doctorul de care v-am spus, Traian Stoicoiu. Astfel ca atunci când Traian l-a cunoscut pe Brâncusi, a ramas impresionat.

Traian era suparat când imi povestea ca comunistii au schimbat adevaratele nume ale operelor lui Brâncusi si anume:

- Nu se chema “Coloana infinitului”, ci “Coloana sacrificiului infinit” dat de eroii nostri. Pe de alta parte, daca numarati modulele din care este alcatuita coloana, veti obtine un numar care reprezinta anul când a fost primul razboi mondial si se termina cu o jumatate din modul, adica reprezinta jumatatea anului respectiv.

- Al doilea monument, asa cum l-a conceput Brâncusi, este o masa inconjurata de 12 scaune. Deci nu “Masa tacerii”, ci “Masa apostolilor neamului”, iar in mijloc s-ar afla Iisus Christos.

- Al treilea monument arata ca o poarta, dar nici pe departe nu este poarta. Deci, nu se numeste “Poarta sarutului”, caci nu are legatura cu memoria eroilor, ci monumentul “Intregirii neamului”, deoarece fiecare stâlp este alcatuit din 4 stâlpi uniti sus cu o grinda. Sarutul mai inseamna si unitate. Deci acestea reprezinta 8 regiuni care trebuiau sa se alipeasca patriei mame, România.

--

Trebuie sa stie lumea ca Brâncusi a fost un sculptor simbolist. Comunistilor nu le-au placut numele date de Brâncusi, operelor lui.

De atunci a ramas asa, iar romanii parca sunt drogati, nu vor sa schimbe nimic.

Doctorul inainte de a muri, mi-a spus sa transmit in tara aceste lucruri pe care el le stia perfect.

Cu stima, Liviu Popp

Mesaj primit cu rugamintea de a-l da mai departe!”

 

Și într-adevăr acest mesaj a fost dat mai departe, pentru că se considera a se fi făcut „o descoperire importantă”! Tocmai de aceea unii n-au ratat oportunitatea de a fi considerați ei însăși amici de-al acelui enigmatic doctor așa că s-au iscălind ei in locul primului autor al scrisorii.

După moda „senzaționalului” de astăzi precum și după modelul „înfierării” comunismului - exact cum acesta înfiera la rândul lui „regimul burghezo-moșieresc” – autorul, autorii sau noii pretinși autori,  plini de mândrie patriotică dar și de ură anticomunistă care „se poartă” sau „dă bine” astăzi, și-au făcut o meserie din a da mai departe mesajul de mai sus, fără a cerceta nici măcar un singur rând din ceea ce s-a scris despre operele lui Brâncuși, atât în perioada „burgheziei” cât și în perioada „comunismului”.

Mai grav, jurnale care se pretind serioase, cum ar fi „Formula AS”, preiau mesajul d-lui Liviu Popp, și în loc să se intereseze cine-i „personajul” mai înfloresc puțin scrisoarea inițială, adăugând că doctorul ar fi din Scoarța, iar părinții săi directori la liceele “Tudor Vladimirescu” și la liceul de fete, ar fi făcut școala primară cu Brâncuși și alte nemaipomenite bazaconii pe care le vom comenta pe pagina „Scrisoarea”.

In fine, unul dintre transmițătorii necunoscuți, pentru a fi și mai credibil, a creat o diaporamă ale cărei diapozitive, alternează textul scrisorii cu imagini ale operelor adăugând efecte speciale și fundal sonor,  pentru a se amplifica efectul enigmatic al mesajului inițial.

 

Dacă acești binevoitori s-ar fi documentat, ar fi aflat că „adevărul despre operele lui Brâncuși”, a fost răstălmăcit atât în perioada capitalismului antebelic, cât și în perioada cântării ceaușiste a României dar mai ales în perioada capitalismului sălbatic și complet debusolat din vremurile de astăzi, când pentru mulți absolvenți de liceu cunoștințele sunt la nivelul scolii elementare de altădată iar unii dintre ei ajung până și jurnaliști sau „analiști politici” pe la posturile de televiziune!

 

Cât privește interpretarea operelor brâncușiene, fiecare are dreptul de a le gândi după cum îl taie capul. Și cu cât sunt mai multe interpretări cu atât mai valoroasă este opera, însăși Brâncuși atrăgându-ne atenția că „Statuile sunt prilejuri de meditație”. Dar una este interpretarea artistică și alta răstălmăcirea  răuvoitoare căutând în operele brâncușiene „formule obscure sau mistere” cum spunea Brâncuși. „Arta este altceva decât redarea vieții”, atrăgea el atenția, arta este „transfigurarea” vieții.

 

Cum noi răstălmăciri „obscure și misterioase” despre  „adevărul operelor lui Brâncuși”, vor continua să apară în toate mijloacele mass-media, mulți români și-au exprimat dorința de a găsi un site care să adune ce au scris cele mai avizate condeie în materie de artă și cultură și să se edifice asupra „întregului adevăr”.

 

„Întregul adevăr” a existat însă numai în gândirea artistică și creativă a lui Brâncuși și deci nu-l va găsi nimeni! Dar ne vom apropia de „adevărul” lui Brâncuși cu cât știm mai multe despre opera sa. De aceea, am făcut o punere în temă foarte necesară, prin „Fundația Tismana” - Gorj. Pentru ca lumea să fie bine informată, am adunat pe site o parte din informațiile cuprinse în peste 20 de cărți, monografii și albume - care au avut ca temă viața și operele lui Brâncuși - dar și informațiile de pe Internet, făcând o listă de legături (linkuri).

În demersul nostru am considerat că cea mai bună documentare au făcut-o însăși oamenii de cultură ai Gorjului, ei având acces direct atât la documentele primăriei Târgu-Jiu, cât și la documentele muzeului județean sau ale bibliotecilor din Târgu-Jiu. De aceea ne-am folosit de unele din cercetările lor apărute prin diverse publicații gorjene. Am dat întâietate atât cercetărilor d-lui prof. dr. Ion Mocioi, o somitate în materie, care a condus Comitetul de Cultură și Artă al județului Gorj precum și cercetătorului dr. ing. Sorin Lory Buliga care conduce astăzi Centrul de Cultură și Artă „Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu și care tratează unitar întregul „Ansamblu Monumental „Calea Eroilor” de la Târgu-Jiu”. CITIȚI MAI DEPARTE Comentariul la scrisoare

 

De citit și de vizionat în fereastră nouă:

NOU: Brâncuși – religiozitate, filosofie și artă, Carte lansată la Paris, pe 16 martie 2008, la Salonul cărții și la Biserica Ortodoxă Română de către Sorin Lory Buliga, director al Centrului de Cultură și Artă „Constantin Brâncuși” din Târgu-Jiu.

Tănase Lolescu : Cum am tras cu tractorul de Coloana infinită

 

DOWNLOADATI DIAPORAMA Un neadevar venit prin e-mail

(Dati clic dreapta, alegeti "Salvare tinta ca...)

 

Propuneri si contacte : editura.online@gmail.com

 

ARP - ASOCIAȚIA ROMÂNĂ PENTRU PATRIMONIU

 

Prima pagină

Scrisoarea

Viața pe scurt

Cronologie

Opera pe scurt

Calea Eroilor

Câteva opere

Pe tema Brâncuși

Ansamblul Monumental

Bibliografie

 

Sunteți pe o pagină de aici:

www.tismana.ro/semanatorul/index.htm