HOME * NICODIM 1 * 2 * VIAȚA * ARBORE * EGUMENI * COLECTIE * ACATIST * PRIMUL

 

SFÂNTUL NICODIM CEL SFINȚIT

DE LA TISMANA

 

Din capitolul

Cuviosul Nicodim Valahul

al cărții „Mănăstirea Tismana – vatră străbună”, autori Preot Dumitru Bălașa și Profesor Toma Hrisant

Tipărită prin stăruința, purtarea de grijă și binecuvântarea Înalt Prea Sfințitului NESTOR

Arhiepiscop al Craiovei și MITROPOLIT AL OLTENIEI

Editura Mitropoliei Olteniei – Craiova, 1983

 

Peștera Sfântului Nicodim

 

          Viața și activitatea pilduitoare a fondatorului Mănăstirii Tismana au căpătat o aureolă de legendă datorită atât tradițiilor monastice, cât și viziunii romantice a unor călători și biografi (Paul de Alep, Ștefan Ieromonahul) sau a unor istorici din veacul trecut (B. P. Hașdeu, D. Onciu, Al. Ștefulescu).

            Astfel, evenimentele multiple ale vieții sale, întreaga osârdie ctitoricească și cărturărească au dat unor fapte și elemente reale supradimensionări sau tălmăciri care au colorat tot mai mult valul aurit al istoriei hagiografice.

            Cea mai veche povestire a vieții lui Nicodim Valahul ne-a dat-o, într-o formă rezumată, Paul de Alep. La această consemnare în scris a tradiției păstrate de către  călugării de la Tismana cu privire la ctitorul mănăstirii lor s-a adăugat o mărturie figurată: mica raclă de argint destinată să adăpostească un deget din moaștele fondatorului Tismanei, dăruită la 1671 de către ierodiaconul Nicodim și egumenul Petronie.

 

Racla de argint

Scenele care figurează pe această raclă prezintă mai multe episoade din viața sfântului: una din scene îl prezintă, împreună cu  ctitoria sa, înaintea Maicii Domnului, iar celelalte figurează nașterea sa, botezul, hirotonia, anii învățăturii și scena „trecerii prin foc” în prezența craiului Mateiaș al Ungariei.

            Cam la un veac după călătoria lui Paul de Alep, la 1767, în tiparnița de la Râmnic, a apărut o carte care cuprindea și o biografie-elogiu a sfântului comemorat: „Slujba osebit㔠a cuviosului Nicodim sfințitul (tipărită în zilele lui Alexandru Scarlat Ghica, cu osârdia și cheltuiala episcopului Partenie al Râmnicului și cu truda preotului Constantin Tipograful).

            Ștefan Ieromonahul  și duhovnicul Tismanei a dat, în anul 1839, o ediție mult adăugită a Slujbei osebite, oferind o extensie deosebită relatării faptelor din viața Sfântul Nicodim, bazându-se pe multe știri de proveniență orală, izvoare documentare, narative și epigrafice, precum și bogate elemente folclorice.

            Pe lângă multe adevăruri interesante, în cuprinsul acestor „pomeniri” biografice se găsesc și exagerări sau tălmăciri de naivă simplicitate întâlnite îndeobște în operele hagiografice, care-și au izvorul în tradiția călugărească și consemnările lui Paul de Alep. Astfel, adevărul zguduitor al prădăciunilor făcute de către oștile principelui Gabriel Bathori în așezările și mănăstirile muntene capătă o explicație naivă, voit răspândită pentru a spori (dacă mai era nevoie) venerația față de Nicodim Valahul, motivându-se că invadatorii ar fi urmărit chipurile să fure moaștele sfântului din cauza deosebitei prețuiri ce i-o arătau (!).

            Tot astfel, reprezentarea „minunii trecerii prin foc” a căpătat detalieri și sensuri istorice deformate: se spune că regele Sigismund al Ungariei, pe care Nicodim intenționa să-l convertească la ortodoxism, a vrut „să cerce pe sfântul, să vază: poate face și alte feluri de minuni, sau numai tămăduirile boalelor?”

 

Toaca – detaliu cu vulturul bicefal al Basarabilor

și scena „Adormirea Maicii Domnului”

 

            De fapt, se pare că a fost vorba de o „probă judiciar㔠la care Nicodim a fost constrâns să ia parte, sub privirile și batjocură opresorilor, purtători ai intereselor Scaunului apostolic catolic. Tot astfel, dintr-o greșeală de informație, Paul de Alep pomenește că Sfântul Nicodim s-ar fi dus, din proprie inițiativă, la Buda (și nu la Vidin) pentru a converti la ortodoxism pe regele „catolic și apostolic” al Ungariei.

            Adevărurile despre viața și activitatea lui Nicodim sunt nu mai puțin fascinante. Academicianul sârb Djordjie Sp. Radojicic precizează că Nicodim și cneazul Lazăr, „ruda sa”, erau valahi din Prilepac, cetate aproape de Novo Brdo - centrul minier sârb („Romanoslavica”, XIII București, 1966, 78). El făcea parte din vechii locuitori ai teritoriului daco-roman, sud dunărean peste care s-au suprapus popoarele migratoare.

             în 1326 a părăsit „casa părintească și viața cea plină de lux a fratelui său Lazăr” și s-a dus la muntele Athos, pentru a-și desăvârși cultura. Aci a fost hirotonit diacon și apoi preot și a devenit „dascăl și ritor foarte iscusit întru amândouă scripturile (în cea slavonească limbă a sa și în cea elinească)... și murind starețul l-au așezat năstavnic la mănăstire ( a Hilandarului)”.

            Datorită vieții sale curate și cunoștințelor însușite, a fost ales „protos al Sfântului Munte”. Lazăr, ajuns împărat al sârbilor, ( 1371-1389), a trimis pe Nicodim „ruda sa” la Constantinopol, în fruntea unei delegații care trebuia să mijlocească ridicarea anatemei ce fusese aruncată asupra „împărăției sârbilor” și a Bisericii lor. Înapoindu-se cu „dezlegarea anatemei” la despotul Lazăr, acesta i-a propus să ia conducerea Bisericii sârbești.

            Înfrângându-și orgoliul lumesc, chemat de vocea meniri sale, a trecut la stânga Dunării.

            Cauzele venirii lui Nicodim în țara Românească trebuie puse și în legătură cu împrejurările politice ale vremii. Se știe că, în 1365, Ludovic, regele Ungariei, și-a îndreptat oștile spre sudul Dunării, pornind o veritabilă cruciadă de catolicizare și cotropire, sub patronajul Scaunului apostolic. În 1368 atacă Severinul și, concomitent, ordonă înaintarea oștilor voievodului Transilvaniei, Nicolae Lackfy, prin pasurile Carpaților spre capitala voievodului român Vlaicu.

            Cele două armate sânt înfrânte și silite să se retragă, iar victoria lui Vlaicu îl proiectează în ochii ortodocșilor din Vidin ca principalul  apărător al intereselor lor împotriva atacanților și cohortelor franciscane care încercau catolicizarea forțată a populației respective. De pe urma cuceritorilor maghiari a avut mult de suferit, în acea vreme, și cuviosul Nicodim, care se află-după unele izvoare-egumen intr-o mănăstire din Craina.

             Devenit -datorită austerității și altor multe merite- o personalitate de primă însemnătate, acest brav erou al rezistenței populare a vidinenilor, era prețuit cu deosebire și de voievodul muntean.

În planurile sale de a face din țara Românească un adevărat „bastion al ortodoxiei” împotriva expansiunii catolice, Vladislav a dat un loc important gândului folosirii zelului unui adept atât de înflăcărat al curentului isihast protestatar cum era Nicodim.

            Descifrând hrisoave din secolul al XIV-lea, aflăm unul, care ne grăiește din adâncuri de vremi, ca Vladislav voievod „ascultând de cinstitul între călugări, Nicodim, de asemenea și cu cheltuiala și cu daruri” de la domnia țării, „iar cu munca lui Kir Nicodim și a fraților săi” a zidit și a zugrăvit mănăstirea Vodița, pe când voievodul stăpânea aceste meleaguri românești și înființase cea de a doua mitropolie a țării Românești, Mitropolia Severinului.

Ruinele Vodiței

 

            Astfel la Vodița, la câteva sute de metri de malul Dunării, rolul de ctitor la propriu acordat lui Nicodim, este evident ( DRH, B,I,p.17-19). Constructori sânt chiar călugării, în frunte cu Nicodim; ei au terminat în blocuri de piatră și cărămidă intre anii 1369-1370, mănăstirea Vodița și, prin acesta, au îndeplinit și un binechibzuit act politic, deoarece Vodița a devenit un avanpost înaintat de rezistență ortodoxă și românească.

            Prudent, pentru a deruta pe regele maghiar, voievodul român renunță deplin la aproape toate drepturile ce decurgeau din calitatea sa de ctitor, lăsând obștei călugărești o autonomie deplină. Nevoit să nu se poată bucura în tihnă de roadele eforturilor sale pentru organizarea Vodiței, din cauza atacului asupra Severinului produs de către oștile catolice ale lui Nicolae de Gara, Nicodim înțelege să slujească scopurile ofensivei ortodoxe prin participarea sa la misiunea sârbească la Constantinopol, ca „tâlmaci de cuvinte” cum îl atestă unele izvoare documentare.

            Serviciile sale au fost bine răsplătite de către cneazul Lazăr, de vreme ce fiul său, Ștefan Lazarevici, avea să aducă inimoase mărturii despre „mănăstirile din țara Românească, care au fost zidite cu ajutorul fericitului meu părinte lăcașul preacuratei Născătoare de Dumnezeu de Tismana și a lui Antonie de la Vodița”.

            Aceeași recunoaștere a meritului a făcut ca patriarhul Filotei să-i acorde lui Nicodim rangul de arhimandrit, dreptul de a sfinți biserici și de a sluji purtând bederniță.

Bedernița dăruită Tismanei

 

După o tradiție consemnată atât de către Paul de Alep cât și în textul Pomenirii din 1767, Nicodim și frații săi, nevoind să părăsească Vodița, au poposit pe locurile unde mai târziu aveau să întemeieze Mănăstirea Gura Motrului.

           

 

HOME * NICODIM 1 * 2 * VIAȚA * ARBORE * EGUMENI * COLECTIE * ACATIST * PRIMUL

 

ULTIMELE CERCETĂRI PRIVIND BIOGRAFIA LUI NICODIM

NICODIM ÎN VIZIUNEA ISTORICULUI NICOLAE IORGA