HOME
* NICODIM 1 * 2 * VIAȚA
* ARBORE
* EGUMENI * COLECTIE * ACATIST
* PRIMUL
SFÂNTUL
NICODIM CEL SFINȚIT
DE LA
TISMANA
Din capitolul
Cuviosul Nicodim Valahul
al cărții Mănăstirea Tismana
vatră străbună, autori Preot Dumitru Bălașa și Profesor Toma Hrisant
Tipărită prin stăruința,
purtarea de grijă și binecuvântarea Înalt Prea Sfințitului NESTOR
Arhiepiscop al Craiovei și
MITROPOLIT AL OLTENIEI
Editura Mitropoliei Olteniei
Craiova, 1983
Peștera Sfântului Nicodim
Viața și activitatea pilduitoare a
fondatorului Mănăstirii Tismana au căpătat o aureolă de legendă datorită atât
tradițiilor monastice, cât și viziunii romantice a unor călători și biografi
(Paul de Alep, Ștefan Ieromonahul) sau a unor istorici din veacul trecut (B. P.
Hașdeu, D. Onciu, Al. Ștefulescu).
Astfel, evenimentele multiple ale
vieții sale, întreaga osârdie ctitoricească și cărturărească au dat unor fapte
și elemente reale supradimensionări sau tălmăciri care au colorat tot mai mult
valul aurit al istoriei hagiografice.
Cea mai veche povestire a vieții lui
Nicodim Valahul ne-a dat-o, într-o formă rezumată, Paul de Alep. La
această consemnare în scris a tradiției păstrate de către călugării de la Tismana cu privire la
ctitorul mănăstirii lor s-a adăugat o mărturie figurată: mica raclă de
argint destinată să adăpostească un deget din moaștele fondatorului
Tismanei, dăruită la 1671 de către ierodiaconul Nicodim și egumenul Petronie.
Racla de argint
Scenele care figurează pe această raclă prezintă
mai multe episoade din viața sfântului: una din scene îl prezintă, împreună
cu ctitoria sa, înaintea Maicii
Domnului, iar celelalte figurează nașterea sa, botezul, hirotonia, anii învățăturii
și scena trecerii prin foc în prezența craiului Mateiaș al Ungariei.
Cam la un veac după călătoria lui
Paul de Alep, la 1767, în tiparnița de la Râmnic, a apărut o carte care
cuprindea și o biografie-elogiu a sfântului comemorat: Slujba osebită a
cuviosului Nicodim sfințitul (tipărită în zilele lui Alexandru Scarlat
Ghica, cu osârdia și cheltuiala episcopului Partenie al Râmnicului și cu truda
preotului Constantin Tipograful).
Ștefan Ieromonahul și duhovnicul Tismanei a dat, în anul 1839,
o ediție mult adăugită a Slujbei osebite, oferind o extensie deosebită
relatării faptelor din viața Sfântul Nicodim, bazându-se pe multe știri de
proveniență orală, izvoare documentare, narative și epigrafice, precum și
bogate elemente folclorice.
Pe lângă multe adevăruri
interesante, în cuprinsul acestor pomeniri biografice se găsesc și exagerări
sau tălmăciri de naivă simplicitate întâlnite îndeobște în operele
hagiografice, care-și au izvorul în tradiția călugărească și consemnările lui
Paul de Alep. Astfel, adevărul zguduitor al prădăciunilor făcute de către
oștile principelui Gabriel Bathori în așezările și mănăstirile muntene capătă o
explicație naivă, voit răspândită pentru a spori (dacă mai era nevoie)
venerația față de Nicodim Valahul, motivându-se că invadatorii ar fi urmărit
chipurile să fure moaștele sfântului din cauza deosebitei prețuiri ce i-o
arătau (!).
Tot astfel, reprezentarea minunii
trecerii prin foc a căpătat detalieri și sensuri istorice deformate: se spune
că regele Sigismund al Ungariei, pe care Nicodim intenționa să-l convertească
la ortodoxism, a vrut să cerce pe sfântul, să vază: poate face și alte feluri
de minuni, sau numai tămăduirile boalelor?
Toaca detaliu cu vulturul bicefal al Basarabilor
și scena Adormirea Maicii Domnului
De fapt, se pare că a fost vorba de
o probă judiciară la care Nicodim a fost constrâns să ia parte, sub privirile
și batjocură opresorilor, purtători ai intereselor Scaunului apostolic catolic.
Tot astfel, dintr-o greșeală de informație, Paul de Alep pomenește că Sfântul
Nicodim s-ar fi dus, din proprie inițiativă, la Buda (și nu la Vidin) pentru a
converti la ortodoxism pe regele catolic și apostolic al Ungariei.
Adevărurile despre viața și
activitatea lui Nicodim sunt nu mai puțin fascinante. Academicianul sârb Djordjie
Sp. Radojicic precizează că Nicodim și cneazul Lazăr, ruda sa, erau
valahi din Prilepac, cetate aproape de Novo Brdo - centrul minier sârb
(Romanoslavica, XIII București, 1966, 78). El făcea parte din vechii locuitori
ai teritoriului daco-roman, sud dunărean peste care s-au suprapus popoarele
migratoare.
în 1326 a părăsit casa
părintească și viața cea plină de lux a fratelui său Lazăr și s-a
dus la muntele Athos, pentru a-și desăvârși cultura. Aci a fost hirotonit
diacon și apoi preot și a devenit dascăl și ritor foarte iscusit întru
amândouă scripturile (în cea slavonească limbă a sa și în cea elinească)... și
murind starețul l-au așezat năstavnic la mănăstire ( a Hilandarului).
Datorită vieții sale curate și
cunoștințelor însușite, a fost ales protos al Sfântului Munte. Lazăr,
ajuns împărat al sârbilor, ( 1371-1389), a trimis pe Nicodim ruda sa la
Constantinopol, în fruntea unei delegații care trebuia să mijlocească ridicarea
anatemei ce fusese aruncată asupra împărăției sârbilor și a Bisericii lor.
Înapoindu-se cu dezlegarea anatemei la despotul Lazăr, acesta i-a propus să
ia conducerea Bisericii sârbești.
Înfrângându-și
orgoliul lumesc, chemat de vocea meniri sale, a trecut la stânga Dunării.
Cauzele venirii lui Nicodim în țara
Românească trebuie puse și în legătură cu împrejurările politice ale vremii. Se
știe că, în 1365, Ludovic, regele Ungariei, și-a îndreptat oștile spre sudul
Dunării, pornind o veritabilă cruciadă de catolicizare și cotropire, sub
patronajul Scaunului apostolic. În 1368 atacă Severinul și, concomitent, ordonă
înaintarea oștilor voievodului Transilvaniei, Nicolae Lackfy, prin pasurile
Carpaților spre capitala voievodului român Vlaicu.
Cele două armate sânt înfrânte și silite
să se retragă, iar victoria lui Vlaicu îl proiectează în ochii ortodocșilor din
Vidin ca principalul apărător al
intereselor lor împotriva atacanților și cohortelor franciscane care încercau
catolicizarea forțată a populației respective. De pe urma cuceritorilor
maghiari a avut mult de suferit, în acea vreme, și cuviosul Nicodim, care se
află-după unele izvoare-egumen intr-o mănăstire din Craina.
Devenit -datorită austerității și altor multe
merite- o personalitate de primă însemnătate, acest brav erou al rezistenței
populare a vidinenilor, era prețuit cu deosebire și de voievodul muntean.
În planurile sale de a face din țara Românească un
adevărat bastion al ortodoxiei împotriva expansiunii catolice, Vladislav a
dat un loc important gândului folosirii zelului unui adept atât de înflăcărat
al curentului isihast protestatar cum era Nicodim.
Descifrând hrisoave din secolul al
XIV-lea, aflăm unul, care ne grăiește din adâncuri de vremi, ca Vladislav
voievod ascultând de cinstitul între călugări,
Nicodim, de asemenea și cu cheltuiala și cu daruri de la domnia
țării, iar cu munca lui Kir Nicodim și a fraților
săi a zidit și a zugrăvit mănăstirea Vodița, pe când voievodul
stăpânea aceste meleaguri românești și înființase cea de a doua mitropolie a
țării Românești, Mitropolia Severinului.
Ruinele Vodiței
Astfel la Vodița, la câteva sute de
metri de malul Dunării, rolul de ctitor la propriu acordat lui Nicodim, este
evident ( DRH, B,I,p.17-19). Constructori sânt chiar călugării, în frunte cu Nicodim;
ei au terminat în blocuri de piatră și cărămidă intre anii 1369-1370,
mănăstirea Vodița și, prin acesta, au îndeplinit și un binechibzuit act
politic, deoarece Vodița a devenit un avanpost înaintat de rezistență ortodoxă
și românească.
Prudent, pentru a deruta pe regele
maghiar, voievodul român renunță deplin la aproape toate drepturile ce
decurgeau din calitatea sa de ctitor, lăsând obștei călugărești o autonomie
deplină. Nevoit să nu se poată bucura în tihnă de roadele eforturilor sale
pentru organizarea Vodiței, din cauza atacului asupra Severinului produs de
către oștile catolice ale lui Nicolae de Gara, Nicodim înțelege să slujească
scopurile ofensivei ortodoxe prin participarea sa la misiunea sârbească la
Constantinopol, ca tâlmaci de cuvinte cum îl atestă unele izvoare
documentare.
Serviciile sale au fost bine
răsplătite de către cneazul Lazăr, de vreme ce fiul său, Ștefan Lazarevici,
avea să aducă inimoase mărturii despre mănăstirile din țara Românească, care au
fost zidite cu ajutorul fericitului meu părinte lăcașul preacuratei
Născătoare de Dumnezeu de Tismana și a lui Antonie de la Vodița.
Aceeași recunoaștere a meritului a
făcut ca patriarhul Filotei să-i acorde lui Nicodim rangul de arhimandrit,
dreptul de a sfinți biserici și de a sluji purtând bederniță.
Bedernița dăruită Tismanei
După o tradiție consemnată atât de către Paul de
Alep cât și în textul Pomenirii din 1767, Nicodim și frații săi, nevoind să
părăsească Vodița, au poposit pe locurile unde mai târziu aveau să întemeieze
Mănăstirea Gura Motrului.
HOME
* NICODIM 1 * 2 * VIAȚA
* ARBORE
* EGUMENI * COLECTIE * ACATIST
* PRIMUL
ULTIMELE
CERCETĂRI PRIVIND BIOGRAFIA LUI NICODIM
NICODIM ÎN
VIZIUNEA ISTORICULUI NICOLAE IORGA