2006 – ANUL SFÂNTUL NICODIM DE LA TISMANA

 

Articol apărut în „CETATEA CREŞTINĂ”

periodic al Arhiepiscopiei Craiovei

 

Editorial

TEOFAN MTTROPOLITUL OLTEN1EI

 

Au trecut 600 de ani de la plecarea către Dumnezeu a celui care a rămas in conştiinţa creştină a românilor ca reorganizator al monahismului romanesc - Sfântul Nicodim de la Tismana.

Anul 2006 este pentru romani, in general, şi pentru olteni, in special, an de comemorare a marelui teolog, ascet isihast, ctitor de mânăstiri si diplomat. Este an de comemorare, dar şi moment de interpelare. Aducerea aminte fără o preluare, înţelegere şi împlinire, aici şi acum, a mesajului celui comemorat rămâne un simplu act de admiraţie în fata unei vestigii istorice. Interpelarea constituie prilej de conştientizare a rolului de inspirator pentru viata de azi a personalităţii comemorate.

Împlinirea a şase veacuri de la trecerea in eternitatea vieţuirii cu Dumnezeu a Sfântului Nicodim trebuie trăită de conştiinţa noastră ca o încercare de răspuns la întrebări de felul: ce am făcut cu moştenirea lăsată Ţarii şi Bisericii de Sfântul Nicodim?, în ce măsură duhul isihast impregnat de marele călugăr în conştiinţa vremii sale continua să definească viata mânăstirilor noastre?, cum se prelungeşte, peste veacuri, râvna Sfântului Nicodim de apărare ferma a dreptei credinţe în fata ameninţărilor de tot felul?, cum ne pot inspira legăturile avute de Sfântul Nicodim cu personalităţi ale lumii bisericeşti şi politice din Serbia, Bulgaria şi Grecia în înţelegerea de dinlăuntru, adică duhovniceşte, a unităţii panortodoxe?, cum ne poate ajuta, în contextul relaţiei Bisericii cu puternicii zilei, modalitatea în care Sfântul Nicodim a influenţat oamenii politici din vremea sa (voievozii Vladislav Vlaicu, Radu I, Dan şi Mircea cel Bătrân)?

lata întrebări la care suntem chemaţi să răspundem în duh de smerenie, înţelepciune şi curaj. Nu este vorba de un răspuns oferit doar prin analize şi sinteze alcătuite de specialişti, dezbătute academic în simpozioane şi cuprinse apoi în volume aşezate frumos în biblioteci. Acestea sunt folosite, necesare chiar, dar nu răspund complet interpelării despre care am amintit.

Comemorarea Sfântului Nicodim la împlinirea a 600 de ani de la săvârşirea vieţii sale pământeşti se împlineşte în duh şi adevăr, adică autentic, în măsura în care cat mai mulţi monahi, cat mai mulţi creştini îi înţeleg, în mintea şi inima lor, duhul care i-a definit întreaga viată.

În primul rând, dorul de a fi, în smerenie, post şi priveghere, cu Dumnezeu a fost calea străbătută ascetic de Sfântul Nicodim. Duhul sau isihast, importanţa acordată meditaţiei, scrierii şi lecturii duhovniceşti au darul sa orienteze creştinul de azi, asaltat de o societate hipertehnicizată, spre zone de supravieţuire sufletească. Mânăstirile, multe din ctitoriile Sfântului Nicodim sau influenţate de ucenicii săi, constituie o astfel de zonă.

Clipele de rugăciune trăite cat mai des în biserica de parohie sau în intimitatea locuinţei proprii împreună cu membrii familiei au darul de a înţelege ca isihia, rugăciunea lui lisus, viaţa în Hristos prin Duhul Sfânt nu este apanajul exclusiv al călugărilor.

Într-o societate romaneasca devenita areal în care idei si concepţii religioase din cele mai diverse, multe extrem de dăunătoare, îşi fac loc în sufletele multor romani, apare chipul senin dar ferm, smerit dar maiestuos al Sfântului Nicodim ca apărător al dreptei credinţe. Implicarea în disputele teologice ale vremii sale arata vegherea întru apărarea credinţei care trebuie sa definească viata fiecărui arhiereu, preot de parohie, călugăr sau mirean. Indiferentismul, secularizarea, sincretismul, necredinţa, libertinajul moral sunt realităţi simţite şi în peisajul romanesc actual, iar întâlnirea privirii noastre cu fermitatea privirii Sfântului Nicodim din icoana naosului mânăstirii Tismana ne ajuta sa înţelegem mai bine fiorul acelui: ,,Sa stăm bine, sa stăm cu frica, sa luam aminte..." din taina Sfintei Liturghii.

Ctitorul de la Tismana, Vodiţa sau Prislop grăieşte de asemenea, prin frumuseţea ctitoriilor sale, despre necesitatea zidirii de biserici acolo unde acestea nu exista sau nu într-un număr suficient. Armonia arhitecturii şi picturii mănăstirilor ctitorite de Sfântul Nicodim, frumuseţea locului unde sunt aşezate ele, duhul artistic în care este scris Tetraevangheliarul de la Tismana indică importanţa pe care şi azi trebuie s-o aibă arhitectura, pictura, veşmintele, icoana, muzica pentru misiunea Bisericii.

Într-o vreme în care mentalitatea civilizaţiei occidentale, cu valorile şi non-valorile ei, devine punct de reper exclusiv în societatea romaneasca, Sfântul Nicodim ne aminteşte ca noi aparţinem lumii ortodoxe, ca legătura noastră cu cei cu care trăim de milenii în Balcani nu trebuie întreruptă. Întru cele ale sufletului şi credinţei, noi facem parte din marea familie a lumii răsăritului bizantin. Împreuna cu ortodocşii din sudul Dunării (sârbi, bulgari, greci) cu care Sfântul Nicodim avea puternice legături, românii pot sa-şi afirme identitatea religioasa în context european secularizat.

Atitudinea avuta de Sfântul Nicodim în relaţia cu oamenii politici ai timpului sau are, de asemenea, rolul de călăuză pentru modalitatea în care astăzi oamenii Bisericii sunt chemaţi sa gestioneze legătura cu factorul politic central şi local. Cunoaşterea responsabilităţilor specifice fiecărei părţi, libertatea de acţiune a Bisericii fără influenţări din afară, neimplicarea partizană a clerului în afacerile politice sau administrative, colaborarea pentru binele tarii, asigurarea părţii materiale cu sprijin din partea statului, pentru misiunea Bisericii, sunt principii inspiratoare ale modului în care simfonia dintre ecclezial şi politic ar trebui sa funcţioneze. Felul în care Sfântul Nicodim a reuşit, ca sfetnic şi diplomat al voievozilor Tarii Romaneşti şi al cneazului Lazăr al Serbiei, să apere interesele Bisericii Ortodoxe este un exemplu în acest sens Atitudinea de opoziţie clară manifestată de el faţă de acţiunile de prozelitism susţinute de doamna Clara, soţia lui Vladislav voievod, arată că relaţia cu elementul politic, în momentul în care activitatea dăunează misiunii Bisericii, trebuie sa fie definită de curaj profetic şi spirit de sacrificiu.

 Acestea sunt câteva considerente preliminarii la ceea ce, sper, va fi o analiza profundă şi pertinentă a rolului avut şi a celui pe care-l are în continuare Sfântul Nicodim de la Tismana pentru viaţa Bisericii noastre.

Mitropolia Olteniei are o responsabilitate specială în comemorarea celor şase veacuri trecute de la naşterea în cer a Sfântului Nicodim. Sper ca aceasta responsabilitate, asumată în duh smerit de comemorare şi interpelare, sa fie spre slava lui Dumnezeu şi spre mântuirea noastră, a celor aflaţi încă în valea plângerii acestei vieţi.

 

 

Pentru abonamente la „Cetatea creştină”: E-mail  cetatea@m-ol.ro Tel. 0251/533.246, fax 0251/534.963

 

 

 

Restartare

PREZENTARE  EDITORIAL  PROGRAM  EVENIMENT  NICODIM   PAGINA 1


---

Arhiva  * Seria 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12

---


secretariat :  mail

© Mănăstirea Tismana – 2005