Marginalii

 

VASILE  POP, TAINA UNITĂŢII BISERICII, SEMĂNĂTORUL, Editura Online, septembrie, 2010

 

 

            Pornind de la art. IV din Simbolul de credinţă, alcătuit în cadrul celor două Sinoade Ecumenice de la Niceea (325) şi Constantinopol (381), - „Credem întru una, sfântă, catolică (sobornicească) şi apostolică Biserică * Πιστεύομεν ες μίαν, ´αγίαν, καθολικν κα ́αποστολικν κκλησίαν” – autorul studiului de faţă încearcă o incursiune în Istoria Bisericii Universale, încă din primele veacuri ale creştinismului primar, când încă nu erau definiţi bine termenii, deveniţi însuşiri esenţiale ale Bisericii: unitatea, sfinţenia, catolicitatea şi apostolicitatea, şi nici nu erau formulate toate dogmele de credinţă. Parcursul său iniţiatic prin Istoria Bisericii constituie tema unei lucrări ample ce se va finaliza într-o lucrare de licenţă a viitorului teolog Vasile Pop.

            Având ca temă principală UNITATEA, sub multitudinea ei de aspecte, şi totodată prima însuşire  a Bisericii, autorul încearcă să explice unele concepte şi conexiunile lor, însă, specifică faptul că: „unitatea este un dar de la Dumnezeu, şi nu ceva creat de noi oamenii, de aceea nu-mi propun, şi nici nu pot, să elucidez marea Taină a Unităţii Bisericii.”

            După „Preliminarii” care cuprind definirea termenilor şi motivaţia alegerii temei, autorul dezvoltă ca subiecte lămuritoare şi  absolut necesare, în capitole separate, „Întruparea Mântuitorului – Darul Unităţii”, „Unitatea Bisericii”; „Sfânta Euharistie – Taina Unităţii eclesiale”  şi – adăugăm noi – centrul şi miezul unităţii. Un alt capitol se referă la „Unitatea Bisericii între schimsă şi erezie” şi necesarele „Concluzii”.

            Completat cu o bogată Bibliografie şi cu note de subsol bine documentate, studiul se rotunjeşte şi oferă o imagine clară a acestor subiecte teologice, atât pentru cei care vor să studieze, cât şi pentru curioşii, dornici să ştie cât mai multe detalii despre teologia fundamentală, dogmatică şi despre ecleziologie, pentru a-şi adânci credinţa şi cunoştinţele generale.

            Necesar în demersul său este definirea conceptului de Biserică, atât ca şi construcţie, cât şi ca adunare euharistică:

„După cum bine ştim nu există o definiţie completă a Bisericii, care să exprime tot ce este Biserica şi ce cuprinde ea, deoarece Biserica este o Taină, după cum spune Boris Bobrinskoy in tratatul său de eclesiologie pe care l-a şi intitulat Taina Bisericii, de aceea când încercăm să definim Biserica, definim doar anumite aspecte ale ei, care spun ceva despre Biserică dar nu totul. Cea mai potrivită şi cea mai sugestivă definiţie a Bisericii este cea dată de Sfântul Apostol Pavel, aceea de “Trup al lui Hristos”, identificat cu adunarea euharistică.”

Numeralul „una” – la feminin exprimă unitatea, unicitatea şi particularitatea Bisericii, aşa cum Unul este Dumnezeu în Trei Persoane, Unul este Domnul Iisus Hristos, Unul Născut, Unul este Duhul Sfânt Mângâietorul. Aşa şi Biserica este Una, sfântă, catolică (sobornicească) şi apostolică Biserică.

Aşa cum mărturisim un Botez, un singur Botez, indiferent de ritul creştin.  „Unitatea Bisericii – afirmă autorul -  este marcată de Euharistie, care face ca toţi membrii Bisericii să fie egali şi să formeze Trupul unic al lui Hristos, care este şi principiul unităţii eclesiale”.

            Ştim că Planul Divin a inclus în chip expres Unitatea Bisericii, punând în om principiul unităţii. Conform acestui plan iniţial, omul, pe lângă comuniunea cu Dumnezeu, era chemat să unifice întreaga creaţie şi să o supună. Cu alte cuvinte, a fost desemnat stăpân peste Creaţie. I s-a conferit de către Creator o demnitate maximă. Şi faptul de a da nume tuturor creaturilor, a fost o responsabilitate imensă.  Omul, însă, nu s-a ridicat la înălţimea investiturii sale de către Yahve. E de prisos să spunem că, din cauza căderii protopărinţilor, păcatul a stricat ordinea divină, amânând planul de unificare a omului cu creaţia, păcat care a avut drept consecinţe – păcatul şi moartea. Însă Dumnezeu, în marea Sa Milostivire  a hotărât restaurarea naturii umane căzute. Mai mult decât atât, a hotărât să-i ofere omului (creaturii sale) şansa de a redeveni copil al Său. Şi a ales o modalitate unică de a a-l ridica din nou  pe om la demnitatea supremă:  ni L-a dat pe Însuşi Fiul Său Unul-Născut, pe Iisus Hristos pentru a răscumpăra păcatele lumii. Întruparea lui Iisus Hristos a fost Actul Suprem de Iubire prin care Dumnezeu a readus natura umană la unitatea originară. Totodată, Întruparea Fiului lui Dumnezeu este „actul de instituire a Bisericii, descoperă în Istorie adevărul despre Dumnezeu întrupat şi adevărul despre om, modul comun de existenţă al lui Dumnezeu şi al omului în Persoana teandrică a lui Hristos”.

            Întruparea ca fapt istoric şi supranatural, deşi nu poate fi explicată de mintea omenească, reprezintă „înomenirea” lui Dumnezeu, un dar al vieţii, şansa omului de a-şi realiza viaţa în deplinătatea ei fiinţială, de fapt, mântuirea omului, posibilă doar datorită Unităţii Bisericii.

            Prin citate revelatoare ale Sfinţilor Părinţi ai Bisericii şi ale teologilor ortodocşi, autorul argumentează aceste teze.

„Sfântul Nicodim Aghioritul distinge trei moduri de unire sau comuniune: - după fiinţă, specific Persoanelor divine; după lucrare, propriu unirii lui Dumnezeu cu oamenii înainte de Întrupare şi cel după ipostas, care este de fapt unirea naturii dumnezeieşti cu cea omenească în Ipostasul lui Hristos. Prin cel de-al treilea mod se realizează unirea deplină sau maximală a lui Dumnezeu cu noi oamenii căci “existenţa în Hristos este sinonima cu realizarea umana, constituie un mers de la dupa chip la Chip sau de la existenţa iconică la cea reala, asemanarea cu Dumnezeu fiind înţeleasă ca taină a îndumnezeirii, taina unirii cu Dumnezeu în Hristos”.

Însuşi Fiul lui Dumnezeu şi Mântuitorul nostru uneşte în Persoana Sa  firea dumnezeiască  şi cea umană, adică, dumnezeirea şi omenitatea au în Hristos un mod comun de existenţă şi acest mod este unitatea.

Autorul detaliază cu argumente:

„Unirea celor 2 firi în Hristos  nu este ceva abstract, ci  ea ni se descoperă ca mod de existenţă şi posibilitate a vieţii, ca putere de a învinge moartea şi infirmitatea existenţei noastre şi aceasta este posibil deoarece “Hristos ia trup omenesc, acel trup care, după cădere, exista doar fragmentat în invidualităţi, Îl ia şi-l transformă în trupul comuniunii, oferindu-i posibilitatea de a se autodepăşi şi de a se jertfi pe sine”.

Şi cum îi uneşte Cuvântul lui Dumnezeu pe oameni? Autorul lucrării explică aceasta prin citate din Sfânta Evanghelie:

„Iisus este Cuvântul lui Dumnezeu (In 1, 1) Care a ieşit de la Tatăl şi a venit în lume (In 16, 28), a venit să-I unească pe oameni nu doar printr-o simplă coexistenţă paşnică, ci să-I unească cu Tatăl Său şi Tatăl nostru, Hristos a adus naşterea din nou şi o unitate nouă, treimică pentru ca toţi să fie una (In 17, 21). Unitatea este un dar de la Dumnezeu, ea nu e proprietatea noastră, iar pe lângă faptul că Hristos a adus-o El Se şi roagă pentru unitate, există în Scriptură 3 locuri/versete care relevă acest fapt: In 16, 10 “Am şi alte oi care nu sunt din staulul acesta. Și pe acelea trebuie să le aduc, şi vor auzi glasul Meu şi va fi o turmă şi-un păstor… aici El S-a rugat pentru cei ce erau în afara Bisericii şi a unităţii ei. Apoi al doilea loc este In 17, 1 “Părinte Sfinte, păzeşte-i în numele Tău, în care Mi i-ai dat, ca să fie una precum suntem şi Noi.” Iar al treilea este In 17, 21 “Ca toţi să fie una, după cum Tu Părinte, întru Mine şi Eu întru Tine, aşa şi aceştia în noi să fie una...”

Mântuitorul spune despre Biserică “porţile iadului nu o vor birui” -  

(Mt 16, 18).  Aşadar, Biserica este menţinută în unitate şi făgăduinţele Sale sunt valabile până la sfârşitul timpului, explică autorul lucrării, punând în evidenţă rolul covârşitor şi definitoriu al Întrupării – ca act al iconomiei Mîntuirii şi ca dar al unităţii (eclesiale), săvârşit după „sfatul treimic” şi ca rezultat al iubirii treimice. De menţionat rolul Duhului Sfânt, ca Persoană Divină, prezent în fiecare moment, după modul propriu. O dată cu Învierea Sa, Iisus Hristos deschide calea pentru darul Duhului Sfânt „aşadar Biserica este definită simultan, prin lucrarea lui Hristos şi prin prezenţa Duhului Sfânt, ambele constituind cele două mâini ale Tatălui”, astfel unitatea primită ca dar “devine” şi unitatea Duhului.”

Cea de a doua secvenţă vizează probleme legate de unitate ca însuşire a Bisericii. „Biserica este Trupul lui Hristos, şi totodată ea este miracolul unirii dintre fiinţa creată şi Cel necreat, adică Dumnezeu. Biserica - după cum spune L. Uspensky - este rodul a două miracole: Întruparea Fiului lui Dumnezeu şi Pogorârea Sfântului Duh. Acelaşi mare teolog mai subliniază că Biserica este singulară şi unică în genul ei deoarece ea este o asemănare a Preasfintei Treimi, asemănare în care multiplul devine unul”, citează autorul, aducând următoarele precizări foarte importante:

„Unitatea, însuşirea cea mai importantă a Bisericii, este conţinută în expresia ekklesia, care îi cheamă şi îi adună pe toţi oamenii laolaltă în acelaşi Hristos. Biserica se numeşte una pentru că ea singură este sfântă, pentru că ea aparţine întregii lumi şi sfinţeşte întreaga omenire şi, nu în ultimul rând, pentru că fiinţa ei constă în armonia şi unitatea duhului şi a vieţii tuturor membrilor săi. Unitatea este acolo unde este Hristos, de aceea pentru a dobândi această unitate “trebuie să ne înrădăcinăm în Hristos, Care este Cuvântul lui Dumenzeu devenit accesibil nouă prin Întrupare, ca să ne readune pe toţi în unitatea Sa”.

Autorul menţionează totodată, bazat pe cuvintele teologilor şi ale Sfinţilor Părinţi ai Bisericii, că: „unitatea Bisericii nu e o unitate de ordin instituţional şi nici sfărâmată în indivizi cu credinţe deosebite, nu e o reuşită în plan intelectual sau organizatoric, ci este dintru început un fapt existenţial, mai exact o unitate de viaţă ontologic-pnevmatică în Hristos şi în Duhul cel Sfânt căci, după cum spune Ch. Yannaras, unitatea Bisericii este Har - harismă a lui Dumnezeu pentru oameni şi i se dăruieşte omului la fel cum i se dăruieşte viaţa în fiecare clipă, unitatea este posibilitatea ca omul să participe la viaţa lui Dumnezeu. Unitatea în Biserica Ortodoxă nu este înţeleasă ca o simplă conducere administrativă şi o realizare umană, ci - după cum am afirmat şi mai sus - e înţeleasă ca un har şi o plinătate a vieţii celei noi”.  De aici, precizări ale termenilor de „unică” şi „unitară”.

„E unică în fiinţă deoarece reprezentă fiinţa şi unitatea de viaţă a Sfintei Treimi. Biserica are misiunea de a da mărturia unităţii şi aceasta pentru că în ea Dumnezeu nu este cunoscut ca un simplu Monarh, ci ca o comuniune desăvârşită a Trei Persoane. Dumnezeu nu a creat o Biserică unită (din mai multe componente) ci unică deoarece El a creat-o după chipul Său, iar ceea ce există din veşnicie şi se petrece în relaţiile celor Trei Persoane se face accesibil oamenilor -prin har- în Biserică.”

Ce frumos şi ce clar explică autorul aceste adevăruri dogmatice:

„Sfânta Treime ne uneşte pe toţi în Trupul lui Hristos, însă “unirea tuturor” pentru care se roagă Biserica, nu trebuie înţeleasă ca o asamblare a unor fragmente de comunităţi creştine, ci ca o extindere a unităţii treimice, ca o ierurgie treimică (lucrarea sfântă a Treimi în lume). Aşadar, taina unităţii, aşa cum o înţelege şi o trăieşte Biserica, este Împărăţia Tatălui şi a Fiului şi a Sfântului Duh, prin care suntem uniţi ca printr-o putere unificatoare, şi spune Sfântul Dionisie Areopagitul că suntem adunaţi împreună într-o unime deiformă şi într-o unire ce imită pe Dumnezeu.  Hristos şi Duhul Sfânt, uniţi perihoretic între ei cu Tatăl, împărtăşesc continuu Bisericii viaţă din viaţa comunitară a Sfintei Treimi, sursa şi modelul suprem al comuniunii. Astfel, Biserica trăieşte în oceanul de iubire dintre Persoanele Sfintei Treimi. Aşa cum nu se pot despărţi Cele Trei Persoane din unitatea lor iubitoare, aşa nu se pot despărţi nici Biserica de Dumnezeu.”

E o mare bucurie pentru un creştin să ajungă la înţelegerea acestor taine mistice şi să se adâncească în adevărul lor unic, relevant şi mântuitor!

Autorul explică în continuare conceptul de „unitară”:  „adică viaţa de comuniune a credincioşilor în acelaşi Trup tainic al lui Hristos. Biserica este viaţa nouă a Duhului, fiind înfăţişată ca o unitate de nenumărate membre coexistând în iubire şi formând Trupul lui Hristos, însufleţit de Duhul Sfânt, nu e o simplă convieţuire a unor supuşi, sub o conducere autoritară, ci e o unitate de viaţă nouă, primită de la Hristos, mai exact e viaţă duhovnicească bazată pe libertate lăuntrică şi iubire reciprocă.”

La întrebarea: Cum se intră în unitatea Bisericii, autorul are următorul răspuns, bazat pe scrierile teologilor:

„Omul intră în unitatea Bisericii prin Taina Botezului “omul intră în realitatea comuniunii eclesiale prin intermediul marelui şi iniţiatorului dar al Botezului, şi participă la respiraţia trupului, care este  rugăciunea Bisericii...”,  aşa cum afirmă părintele Dumitru Stăniloaie. Tot referitor la intrarea omului în unitate - în Biserică - prin Taina Botezului, Părintele Valer Bel afirmă: “prin Taina Botezului omul se desparte de trecutul său şi se naşte la viaţa cea nouă în Hristos; intră în comuniune cu Dumenzeu şi cu semenii ca membru al Bisericii”.

Autorul mai precizează:

„Biserica este unitară pentru că este una în dogme, în Taine, în organizare şi-n comuniunea ierarhică.” Şi aici a considerat necesar să adauge următoarele, făcând o dizertaţie pe baza art. IX din Simbolul Credinţei şi a Scrierilor Sfântului Apostol Pavel:

„Un mic aspect care trebuie precizat legat de unitatea Bisericii, este cel legat de pluralul Biserici. În articolul IX din Simbolul Credinţei mărturisim că Biserica este una, aceasta este o axiomă eclesiologică evidentă şi clară pentru fiecare creştin, însă problema apare când se foloseşte cuvântul Biserici. Ce înţelegem prin expresia Biserici? În primul rând, când se vorbeşte despre Biserică la plural, este pentru a se arăta că există mai multe Biserici locale în sânul Bisericii unice şi în al doilea rând pentru a arăta că există diferite confesiuni, care (toate) îşi arogă titulatura de Biserică, însă după cum nu există mai multe adevăruri, nu există nici mai multe “Biserici”, pentru că una este Biserica adevărată, cea Ortodoxă. Unitatea Bisericii este o comunicare şi o extensiune a unităţii lui Dumnezeu. “Oare S-a împărtit Hristos?” întreabă Sfântul Apostol Pavel în faţa tendinţelor din Corint de a se constitui diferite grupuri (1 Co 1, 13). Hristos este Aceleşi, Adevărul nu se împarte, este unul singur, chiar dacă are mai multe aspecte. Dintre diferitele Biserici creştine, care prezintă adevărul revelat în diferite feluri, numai una poate fi cea adevărată, căci Dumnezeu-Adevărul este Unul şi nu Se poate contrazice pe Sine Însuşi. Și anume Biserica cea unică este aceea în care s-a păstrat adevărul revelat neschimbat. “Ortodoxia este acea Biserică unică şi adevărată, care păstrează continuitatea vieţii bisericeşti, adică a unităţii tradiţiei, celelalte confesiuni creştine, care se pretind şi ele adevărata Biserică, nu reprezintă niciuna deplinătatea Bisericii, ci au păstrat ceva din fiinţa Bisericii numai în măsura în care au rămas fiecare într-un real contact cu profunzimile Bisericii celei una”, aşa cum afirmă Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, “Biserica universală şi sobornicească,” în revista:  ORTODOXIA, nr.2, 1966.

Concluzionează autorul: „putem afirma că Biserica cea una, unică şi unitară este Biserica cea adevărată, care posedă adevărul fără pată şi în toată plenitudinea lui.”

Un al treilea capitol care constituie chintesenţa celorlalte, se intitulează: „Sfânta Euharistie- Taina unităţii eclesiale.

După definirea „Sfintei Euharistii”  drept: minunea  prefacerii Sfintelor Daruri de pâine şi vin (a materiei Jertfei) în Trupul şi Sângele Mântuitorului Iisus Hristos”- autorul explică în ce constă această prefacere şi ce fel de acţiune exprimă.

Vasile Pop specifică mai departe, cu argumente din Sfânta Evanghelie că Iisus Hristos a instituit această Taină:

„Euharistia a fost instituită de Mântuitorul în seara Cinei celei de Taină “Iisul luând pâine şi binecuvântând, a frânt şi, dând ucenicilor, a zis: Luaţi, mâncaţi, acesta este Trupul Meu...Beţi dintru acesta toţi, acesta este Sângele Meu, al Legii celei noi...”(Mt 26, 26-28). După cum bine ştim în epoca Bisericii primare Sfânta Euharistie se săvârşea în casele creştinilor. Toţi se adunau într-o casă, unde participau la săvârşirea Euharistiei şi se împărtăşeau cu Trupul şi Sângele Domnului, din Faptele Apostolilor deducem că adunarea primilor creştini era una prin excelenţă euharistică, această adunare sau sinaxă este exprimată prin termenul ekklesia.”

Pentru înţelegerea acestui aspect autorul face apel la primul teolog al unităţii Bisericii, şi anume Sfântul Apostol Pavel.

„Unitatea Bisericii în Sfânta Euharistie este clar evidenţiată în spusele Apostolului Pavel “Paharul binecuvântării pe care noi îl binecuvântăm nu este oare împărtăşirea cu Sângele lui Hristos? Pâinea pe care noi o frângem nu este oare împărtăşirea cu Trupul lui Hristos? De vreme ce este o singură pâine, noi, cei mulţi, un singur trup suntem, fiindcă toţi dintr-o singură pâine ne împărtăşim.” (I Co 10, 15-17), în aceste versete, ce exprimă Taina Euharistiei, ideea dominantă este aceea că cei mulţi formează un trup, e unitatea celor mulţi cu acel Unul, Care Se oferă pe Sine şi menţine această unitate. Aceiaşi unitate reiese şi de la Mt 26, 26-28 “Luaţi, mâncaţi, acesta este Trupul Meu...Beţi dintru acesta toţi, acesta este Sângele Meu”, această luare/primire a lui Hristos euharistic este exprmată ca o invitaţia luaţi, care îi introduce “pe cei mulţi” în unitatea cu Unul, făcută vie şi asigurată prin actul de a mânca şi a bea Trupul şi Sângele lui Hristos, din această cauză Christos Yannaras spune că Biseica, este o Cină, un act ce înseamnă a mânca şi a bea “de nu veţí mânca trupul Fiului Omului şi nu veţi bea Sângele Său, nu veţi avea viaţă în voi ” (In 6, 53). Fiul lui Dumnezeu Se dăruieşte ca “hrană şi băutură” realizând acel trup al comuniunii sau comuniunea agapică în care viaţa dumnezeiască e întrupată în viaţa lumii. De la Cina cea de Taină şi până acum Hristos-Domnul s-a dat pe Sine ca hrană mântuitoare prin care se săvârşeşte unirea cu El. Dar pe lângă aceasta El cere ca Euharistia să se facă întru pomenirea Lui (Lc 22, 19), aceasta nu e o simplă anamneză (aducere aminte) sau ceva pur simbolic, ci retrăirea vie şi maximă a Euharistiei.”

Vasile Pop conchide referitor la Sfânta Euharistie:

„Aşadar Euharistia este o pregustare a Împărăţiei lui Dumnezeu, ea ne unifică deplin cu Hristos, ne face consângeni cu El şi ne menţine în unitate şi pe noi cei mulţi, pe unul cu altul. Euharistia este minune şi transpunere/prefacere, este Taină a unităţii şi Trup al lui Hristos, este unificare a tuturor în toate şi liturghie cosmică, şi de aceea unde este Hristos nu poate să fie dezbinare. Euharistia le unifică pe toate şi confirmă adevărul, aceasta l-a făcut pe Sfântul Irineu de Lyon să afirme că “părerea noastră este în acord cu Euharistia şi Euharistia confirmă părerea noastră”. Acolo unde este Trupul şi Sângele lui Hristos este unitate şi unde este unitate este Biserica.”  

În ultimul capitol, cel referitor la „Unitatea Bisericii între schismă şi erezie” , autorul aduce precizări privitoare la distincţia  între unitatea Bisericii, care nu poate fi atinsă deoarece ţine fiinţial de Biserică, şi unitatea creştinilor atât de fărâmiţată de schisme, unitate pe care de fapt creştinătatea nici nu a avut-o. Autorul explică termenul „schismă” şi cum s-a ajuns la ea:  „În ce priveşte unitatea şi schisma, încă din vremea Apostolilor în Biserică au existat tensiuni şi dezacorduri doctrinare. Când spunem schismă ne gândim automat la Schisma din 1054 (16 Iulie) dintre Apus şi Răsărit. Schisma este o scindare a unei unităţi, în cazul de faţă, a creştinătăţii. Schisma a scindat Apusul de Răsărit, dar nu a atins unitatea fiinţială a Bisericii. Bineînţeles că Biserica Ortodoxă în frunte cu întreaga creştinătate nu a rămas indiferentă faţă de problema gravă din sec. XI, cât şi faţă de Reformă, care nu e altceva decât o continuare târzie a marii schisme, începutul procesului de fărâmiţare a creştinătăţii”.

Pe de altă parte, autorul afirmă:

„Efortul depus în această problemă este vizibil în Mişcarea Ecumenică,  Ch. Yannaras face câteva remarci demne de luat în seamă cu privire la acest efort ecumenic care are în vizor mai mult unirea (formală) a Bisericilor, decât unitatea Bisericii “unirea Bisericilor pare a fi o preocupare extrem de actuală şi reală, un scop care poate fi urmărit şi analizat, cu obiectivitate raţională, cu elucidări de tip doctrinar şi concesii reciproce... în realitate unirea e o chestiune de care sunt înteresate îndeosebi organismele bisericeşti instituţionalizate în perspectiva relaţiilor dintre ele”.

Tânărul viitor teolog explică şi noţiunea de „erezie” – care în limba greacă, în sens propriu înseamnă „alegere”.

 

„Afirmăm că erezia nu este şi nici nu poate fi o anulare a unităţii eclesiale, care nu se pierde şi nu se divide; erezia scoate pe eretic din unitatea Bisericii, dar acesta o poate redobândi prin renunţare la părerea/învăţătura eretică.”

În epoca noastră există o aspiraţie spre unitate  a creştinătăţii dar, în ce priveşte Biserica Ortodoxă,  aceasta nu aspiră la unitate, pentru că deja ea menţine unitatea, pentru că o are după modelul treimic. Autorul precizează:   „Unitatea Bisericii e strâns legată şi de Sfânta Tradiţie, acest lucru l-a făcut pe Părintele G. Florovsky, într-o adunare ecumenică numită Credinţă şi Constituţie (1952) să pună problema “ecumenismului în timp” şi a importanţei acestuia, care nu e altceva decât  unitatea şi unanimitatea cu Sfinţii Părinţi, şi putem începe de la îndemnul Sfântului Ignatie către Policarp al Smirnei, acela de a purta grijă de unitate, căci nu e nimic mai bun ca aceasta, şi pentru a rămâne în Biserică e necesar să rămânem în adevăr.” Vasile Pop face o comparaţie plastică  asemuind  creştinătatea cu un năvod „ce cuprinde în ea mulţi peşti (diferiţi), dar Corabia lui Hristos, care este Biserica trebuie să tragă acest năvod în ea, în unitatea pe care a primit-o ca dar prin Întruparea Cuvântului şi a pecetluit-o prin Duhul cel Sfânt şi să desfiinţeze în unitate lucrarea de divizare a Turnului Babel din lumea creştină, pe care satana o cerne ca pe grâu pe surorile ei”.

În concluzie,  autorul punctează principalele aspecte ale unităţii  şi unicităţii Bisericii, ale Sfintei Euharistii ca Taină a unităţii bisericeşti, prin intermediul căreia, suntem uniţi cu Hristos şi devenim consângeni/contrupeşti cu El, dar în acelaşi timp suntem  uniţi şi noi unul cu celălalt.

Lucrarea este foarte interesantă şi se constituie un instrument util şi necesar în aprofundarea cunoştinţelor teologice sau adâncirea în istoria zbuciumată a creştinismului care a păstrat de peste două mii de ani, intactă credinţa cea adevărată, cea transmisă prin Apostoli şi prin Evanghelişti până în zilele noastre şi va dăinui până la sfârşitul veacurilor, dincolo de orice oprelişti, schisme, erezii şi fărâmiţări, pentru că doar Biserica deţine Adevărul Unic:  Iisus Hristos – Mântuitorul lumii.

 

TEOLOG CEZARINA ADAMESCU

29 Septembrie 2010

 

 

 

 

ÎNAPOI LA ARTICOLE

---

Restartare

***

© Copyright FunTis & ARP – 2009

Propuneri si contacte : editura.online@gmail.com

Situl aparţine ARP - ASOCIAŢIA ROMÂNĂ PENTRU PATRIMONIU

---